Skip to main content

10 förkylningsmyter

10 förkylningsmyter

”Sätt på dig mössan, annars blir du förkyld!” eller ”Håll handen för munnen om du måste nysa!” – vem känner inte till föräldrarnas förmaningar.

Hur du skyddar dig mot förkylningar med kunskap

Även om råden från föräldrarna var välmenande, är det verkligen sant? Vi har undersökt 10 vanliga förkylningsmyter åt dig. Här kan du ta reda på vad som fortfarande är korrekt idag och vad som bör avfärdas. Beväpnad med denna kunskap kan du skydda dig mer effektivt mot förkylningar eller lindra de typiska symtomen på ett bättre sätt

10 myter om förkylning granskas

Myt 1: Du blir förkyld om du blir kall!

Att lämna hemmet med blött hår på vintern eller komma hem från en höstpromenad med kalla fötter har länge ansetts vara ett säkert sätt att bli förkyld. Men även om det verkar logiskt till en början är det inte så enkelt. Det är sant att kyla kan försvaga vårt immunförsvar. Smittoämnen (patogener) som orsakar förkylningar – i de flesta fall virus – har då mindre motstånd. Men om kroppen är van att tappa värme genom huvudet förblir immunförsvaret också starkt. Men om du vill vara säker på att ditt immunförsvar håller sig i form ska du gå ut under den kalla årstiden med torrt hår och mössa och kanske ta på dig ett extra par strumpor. Du kan också stödja ditt immunförsvar genom att säkerställa tillgången på grundläggande näringsämnen som vitamin C, vitamin D eller selen och zink.

Myt 2: Ät apelsiner, det skyddar mot förkylning!

Apelsiner innehåller mycket vitamin C, som i sin tur fyller många olika skyddsfunktioner i kroppen. Om vi ​​inte får i oss tillräckligt med C-vitamin försvagas immunförsvaret. Stress och en ensidig näringsfattig kost kan kanske inte möta behovet. I dessa fall kan det vara vettigt att stödja tillförseln av C-vitamin och därmed även immunförsvaret med ett kosttillskott.

Myt 3: Du får inte dra in snor i näsan!

Barn blir ofta tillsagda att använda en näsduk istället för att dra in snoret i näsan genom att snörvla. De små snyter ofta näsan i näsduken med frenesi. Detta är dock allt annat än vettigt. På grund av det höga trycket som uppstår när du snyter näsan kan smittoämnenea pressas in i de främre bihålorna. Då orsakar de inflammation. Dessutom ansträngs nässlemhinnorna i längden, som torkar ut och kan gå sönder som följd. Så snörvling är tillåtet! Om det känns för otrevligt för dig bör du försiktigt snyta den ena näsborren efter den andra. Förresten: Du bör också göra dig av med din använda näsduk omedelbart – och gärna själv. Eftersom de förkylningsvirus som finns i snoret kan spridas från näsduken till handen. Andra människor kan lätt bli smittade. Och om dina slemhinnor är kraftigt irriterade kan inandning av kamomill, salvia eller koksaltlösning ha en lugnande effekt.

Myt 4: Kyssar är bra för immunförsvaret!

Tyvärr är det inte helt sant. Just det: När du kysser stiger pulsen och lyckohormoner som serotonin, dopamin och adrenalin frisätts. Och de stödjer immunförsvaret. Men det är också sant: De mycket smittsamma förkylningsvirusen överförs genom droppinfektion (saliv). Så om du pussar din älskade så är sannolikheten stor att du blir förkyld. Detta är särskilt bekant för barnfamiljer, där alla snart ligger utslagna efter att en familjemedlem blivit förkyld för första gången.

Myt 5: Håll för munnen när du nyser!

Eftersom föräldrarna ofta varnade oss för att göra det, håller vi fortfarande handen för munnen när vi nyser eller hostar. Det är det säkraste sättet att smitta andra. De förkylningsvirus som finns i snor och saliv kommer då ut i händerna. Om du inte tvättar dem direkt efteråt, och rör vid exempelvis dörrhandtag, kaffemaskiner eller andras händer, sprids därmed smitta. Då är det bättre att nysa eller hosta in i armvecket, eller om det behövs i en näsduk – men tänk då på att tvätta händerna direkt efteråt! Och glöm inte: Eftersom vi omedvetet rör vid ansiktet var fjärde minut, är regelbunden noggrann rengöring av händerna med tvål och vatten alltid ett bra skydd mot infektion från virus och bakterier.

Myt 6: I bastun kan du helt enkelt svettas ut förkylningen.

Har du någonsin badat bastu med en förkylning? Och hjälpte det dig? Eller kände du dig bara svagare och sjukare efteråt? Eftersom en bastu har visat sig stärka immunförsvaret tror många att det är en bra idé även när de har en infektion. Men motsatsen är fallet. Virus kan inte svettas ut. Värmen tillåter dock att smittoämnena förökar sig snabbare, vilket förstärker infektionen. Det ökar också risken för att smitta andra. Det kardiovaskulära systemet (hjärta och kärl) belastas dessutom, vilket är kontraproduktivt, speciellt vid infektioner med svår huvudvärk och värk i kroppen.

Myt 7: Influensa och förkylning är samma sak

En influensa och en influensaliknande infektion är fundamentalt olika – även om namnet antyder något annat. De orsakas av olika smittoämnen och har olika svårighetsgrad. Utmärkande för influensa är det plötsliga utbrottet av sjukdomen med förkylningsliknande men mer uttalade symtom som hög feber och frossa samt huvudvärk, led- och kroppsvärk, hosta, halsont, kraftig trötthet och ibland illamående, diarré och kräkningar. Som ett resultat kan komplikationer som cirkulationssvaghet eller inflammation i lungorna och nervsystemet uppstå. Hos små barn och äldre kan influensan vara dödlig. Influensan orsakas av influensavirus, mot vilka det kommer ett nytt vaccin varje år eftersom de är extremt föränderliga. En influensainfektion (förkylning) utlöses å andra sidan vanligtvis av förkylningsvirus, är mycket lindrigare och kan inte förebyggas med en vaccination.

Myt 8: Drick mycket vätska, det hjälper mot förkylning!

Drick, drick, drick - det här är ett vanligt råd när du är förkyld. Detta kommer inte att få förkylningen att försvinna snabbare, men det kommer att lindra symtomen vid en förkylning. Oavsett om det gäller kycklingsoppa, varm mjölk med honung, ingefärste eller med kamomill - värmen är bra för halsen och kroppen. Har du hosta rekommenderas till exempel ett timjanavkok som löser upp slemmet och om du har feber en temperatursänkande blandning med limeblom eller fläder. Drick dock bara när du känner dig törstig.

Myt 9: Stressa inte!

Även fast vi tvättar händerna noggrant, nyser i armvecket eller får i oss tillräckligt med näringsämnen – ibland blir vi förkylda ändå. Vanligtvis i, och även efter, utmaningar i arbetslivet eller privat. Långvarig stress försvagar immunförsvaret. Okända eller särskilt aggressiva smittoämnen kan då inte längre bekämpas framgångsrikt av kroppen. Men ibland kan man inte undvika stress. I Sverige har man litat på Rhodiola rosea (roserot) i dessa stressiga situationer i många generationer. Den adaptogena effekten av rosenrotsextrakt (rhodioLoges®) hjälper kroppen att bättre anpassa sig till stressiga situationer.

Förresten: Idrott är också påfrestande för kroppen i vissa avseenden. Den extra stressen kan fördröja återhämtningen. Om en förkylning är nära förestående eller du redan är sjuk bör du avstå från att träna tills infektionen har lagt sig. Vila betyder dock inte nödvändigtvis sängläge. Om du känner dig trött och håglös eller till och med har feber bör du ge dig själv tillräckligt med sömn och vila. Å andra sidan, om du känner dig utvilad, men näsan rinner och det fortfarande kliar sig i halsen, är en promenad i friska luften ofta bättre.

Myt 10: Mormor har en huskur som garanterat hjälper!

Olika huskurer rekommenderas gång på gång som mirakel mot förkylningar, men vad är de egentligen bra för? En sak är säker: Du kan inte bekämpa orsaken till infektionen, men du kan lindra symptomen.

  • Lökomslag är bra för exempelvis öronvärk. Lökens eteriska oljor har en antibakteriell och desinficerande effekt. Skiva eller tärna den råa eller uppvärmda löken och slå in den i en tunn kökshandduk eller papper. Pressa den försiktigt så att löksaften rinner ut. Lägg den nu på örat i en halvtimme.
  • Keso/kvarg lindrar halsont och sänker feber. Kvargen innehåller fosfat i form av kasein. Absorberas genom huden och har en antiinflammatorisk, avsvällande och ämnesomsättningsstimulerande effekt. Har du ont i halsen ska den användas ljummen som nackinpackning. Vid feber kyler kvargen den heta pannan när vätskan på huden avdunstar.
  • Rekommendationen att dricka en varm öl när du är förkyld bör tas med försiktighet. Humlen som finns i ölet har en antibakteriell och lugnande effekt på grund av sina eteriska oljor och bitterämnen. Men alkoholen i öl tar bort vatten från kroppen och försvagar dessutom immunförsvaret. Satsa därför på den alkoholfria varianten: Med lite honung för smaken och lätt uppvärmd (inte över 40 grader) kan det främja sömnen. Och detta är viktigt för återhämtning

Förstod du? Vad du kan göra åt förkylningen.

Nu är det dags att varva ner. Lyssna på din kropp: behöver den sömn och vila? Se sedan till att du tar dig tid att koppla av. Skydda dig själv och andra genom att tvätta händerna regelbundet. De typiska förkylningssymtomen med halsont, feber, hosta och rinnande näsa kan lindras av växtbaserade läkemedel. Olika medicinalväxter är effektiva i olika faser av förkylningen. Läs mer om dem på www.loges.de