Skip to main content

Hur motståndskraftigt är vårt immunförsvar ?

Hur motståndskraftigt är vårt immunförsvar ?

Om och om igen diskuteras det: immunförsvaret. Knappast någon kan undvika denna term när det kommer till sin egen hälsa. Men vad ligger egentligen bakom immunförsvaret? Hur är bakterier relaterade till immunförsvaret och hur fungerar det? En blick in i människans inre del avslöjar naturens under i funktion och uppgift.

Immunförsvar i balans

Det är vetenskapligt bevisat. Högintensiv träning på gränsen till vad kroppen tål kan påverka kroppens egna biologiska försvar. Så vad bör fritids- och tävlingsidrottare vara uppmärksamma på? Experter råder: Om hälsorubbningar eller infektioner i de övre luftvägarna utvecklas under prestationsträning, är bästa åtgärden att minska (eller ta en paus från) belastningen. Träningsavlastningen skyddar immunförsvaret mest effektivt och främjar dess försvarsprestanda.

Ett urval av allmänna kriterier för friska människors fysiska motståndskraft
Grundinställning till träningsbelastning
Allmäntillstånd, träningsvilja, allmän prestation, ortopedisk status, förmåga att mobilisera de funktionella systemen (metabolism, hormoner, cirkulationssystemet), kroniska sjukdomar.
Psyke, mentalitet
Träningsmotivation, lust att anstränga sig, humör, livsstil, förmåga att ta kontakt med en grupp.
Vegetativt allmäntillstånd och fysik
Aktiveringsförmåga, sömnkvalitet, aptit, kroppsvikt (övervikt och undervikt), motorisk koordinationsförmåga
Stressresponstyp
Sympatikotoniska (exciterade) eller vagotoniska (dämpade) stressreaktioner, aktiveringsförmåga hos det kardiovaskulära systemet (hjärtfrekvensökning).

Hälsostabilitet
Tolerans mot stress, välbefinnande under stress, motståndskraft under förändrade yttre förhållanden.

Tabell 1

De anpassningar av kroppens funktionella system som uppnås genom idrottsträning är nära relaterade till hälsotillståndet och välbefinnandet. Ett avgörande centralt funktionssystem som påverkar hälsan är immunförsvaret. Immunförsvaret reagerar alltid på fysisk ansträngning. Det är i spänningsfältet mellan aerob basträning (GA 1 stress), aerob-anaerob träning (GA 2 stress), påverkas av tävlingar från kort till långvarig uthållighet och av stress (Fig. 1). Immunförsvaret tolererar bäst stressen av GA 1-träning i uthållighets- och icke-uthållighetsidrotter. Ju mer intensiv den fysiska aktiviteten är, desto mer krävs av immunförsvaret. Påverkan på det biologiska försvarssystemet bestäms därför av den totala påfrestningen, där tävlingar med fullt engagemang har 100 procents intensitet. Tävlingar med maxprestation kan främja infektioner i de övre luftvägarna under vissa yttre omständigheter (väder). Naturligtvis är vattensporter och maraton särskilt farliga (fig. 2). Detta förklarar varför GA 1-träning i ett aerobt metabolt tillstånd endast har en måttlig effekt på immunförsvaret: den står för endast 70 till 85 procent av intensiteten i en tävling.


Fig. 1


Fig. 2

Långvarig anaerob stress kan påverka immunförsvaret

De anaeroba komponenterna i prestationsträning har störst inverkan på immunsystemets svar. Långvarig anaerob stress (laktat > 4 mmol/l) minskar de vita blodkropparnas (leukocyternas) försvarsprestanda (Fig. 3). Immunsystemets medverkan i stressreaktionen är en normal funktionsförändring och dess styrka beror på den totala belastningen. Den ökade reaktionen av immunsystemet under träning är samtidigt en skyddsåtgärd mot penetrering av möjliga patogener och garanteras av många högspecialiserade celler.


Fig. 3

Det är därför en normal fysiologisk reaktion vid prestationsträning, precis som ökningen av laktat vid intensiv kortvarig ansträngning eller ökningen av serumurea vid långvarig ansträngning på grund av proteinnedbrytning. Det är vetenskapligt bevisat att måttlig aerob träning eller allmän träning leder till en förstärkning av immunförsvaret och är mer fördelaktigt än fysisk inaktivitet. Träning som en del av fritiden ökar hälsostabiliteten.

"Dosen" av träning påverkar det biologiska försvaret

Träningens inverkan på hälsostabilitet och hälsorisk kan representeras i form av en J-kurva (Fig. 4). Av denna J-kurva kan man sluta sig till att dosen av fysisk aktivitet är den avgörande faktorn som påverkar immunsvaret. Högpresterande träning vid individuell prestationsgräns kan därför permanent överbelasta kroppens egna biologiska försvar eller överbelasta immunförsvaret. Avsaknad av träning minskar däremot den totala belastningen och därmed också prestationsutvecklingen.


Fig. 4

Träning i ett aerobt metabolt tillstånd är därför inte det som främst hotar att störa immunsystemets funktion. Snarare, som redan nämnts, är det de upprepade intensiva stresstimulierna i den aerob-anaeroba metaboliska situationen eller ovanlig långvarig stress vid den aeroba prestationsgränsen. Detta inkluderar alla ultrabelastningar från maraton och uppåt. Även om dessa belastningar är aeroba, orsakar de på grund av den permanenta bristen på energi en kraftig ökning av kortisol, vilket har en hämmande effekt på immunförsvaret. Att springa ett maraton är en bra modell av immunsystemets motståndskraft. Forskning vid Los Angeles Marathon fann att 14 procent av löparna och endast 2 procent av icke-löparna (friska avhoppare) hade luftvägsinfektioner en vecka efter löpningen. Tävlingar upp till halvmaratonsträckan verkar däremot ha liten effekt på smittorisken. Efter 90 km extremlöpning i Sydafrika drabbades däremot 68 procent av löparna av en övre luftvägsinfektion inom två veckor (Camorades Marathon). De idrottare som tog 300 mg C-vitamin dagligen tre veckor innan löpningen blev sjuka mer sällan.

Individuell "hälsosam" grad av påfrestning kan inte förutsägas

I dagsläget är det ännu inte möjligt att fastställa en individuellt tolererbar belastningsnivå som är hälsofrämjande och samtidigt ökar prestationen när personliga gränser används. Parametrarna för immunsystemet som kan användas i idrottsutövning tillåter ännu inte kvantifierade uttalanden om hälsotillstånd och fysisk motståndskraft. Detta betyder dock inte att det grundläggande immunologiska tillståndet inte kan bedömas. Efter ansträngande långtidsträning kan en minskning av immunglobuliner, de specifika antikropparna i blodet, förväntas (Fig. 5).


Fig. 5

Ökad mottaglighet betyder inte sjukdom

Förändringarna i immunförsvaret vid kontrollerad träning är mångfaldiga och har systematiskt studerats särskilt med avseende på reaktionen av naturliga mördarceller (NK-celler) och funktionen hos lymfocyter (en speciell typ av vita blodkroppar). Immunsystemet är särskilt känsligt för aktivering av det sympatiska nervsystemet, glykolys och stresshormoner som katekolaminer och kortisol. Den svaghet i immunförsvaret som kan observeras efter en hög fysisk ansträngning är inte synonymt med en sjukdom. Efter en hög psykofysisk belastning varar "fenomenet" i cirka 3 till 72 timmar. Under denna tid är den drabbade personen alltmer mottaglig för invaderande patogener. Därför bör man skydda sig mot förkylningar under den tiden. Enligt våra egna tidigare undersökningar minskade delningshastigheten av lymfocyterna, som är viktiga celler i immunförsvaret, i tre dagar efter ett maratonlopp (Fig. 6). Detta är signaler för den försämrade försvarsförmågan efter hård ansträngning. För att bli sjuk ingår kontakt och vidhäftning av sjukdomsframkallande (patogena) bakterier, som vanligtvis hittar en bra grogrund i ett försvagat immunförsvar. Den ökade mottagligheten för förkylningar som postuleras hos tävlingsidrottare jämfört med otränade personer är troligen relaterad till den stressrelaterade minskningen av immunförsvaret. Sjukdomarna hos idrottare är mestadels begränsade till de övre luftvägarna (Tab. 2), särskilt inom "utomhussporter" och vattensporter.


Fig. 6

Orsaker till frekventa luftvägssjukdomar i tävlingsidrott

Höga andningsflöden under träning eller när det är kallt förändrar slemhinnans yta.

Ökat utsläpp av vätska i luftvägarna stör öppenheten och leder till utsläpp av ämnen som drar ihop luftvägarna.
Inflammatoriska celler invaderar slemhinnan.
Immunsystemets funktioner undertrycks.
Brist på ämnen som är viktiga för immunförsvaret (glutamin, kolhydrater). Ytterligare psykologisk stress ökar påfrestningen.
Kvarstående inflammation i luftvägarna som inte har läkt är ofta en orsak till stressrelaterad astma hos tävlingsidrottare.

Tabell 2

Förkylning till följd av överansträngning

Oavsett den stressrelaterade ansamlingen av infektioner i de övre luftvägarna, finns fortfarande den välkända säsongsbetonade ansamlingen av förkylningar i de övre luftvägarna. Den allmänna frekvensen av infektioner når sin topp på vårvintern och drabbar upp till 19 procent av tävlingsidrottarna. Det årliga genomsnittet av övre luftvägsinfektioner i den allmänna befolkningen är cirka fem procent. Av detta kan man dra slutsatsen att infektionsfrekvensen hos tävlingsidrottare är högre än hos otränade. Denna omständighet gynnas ytterligare av det faktum att majoriteten av uthållighetsidrottare tränar oavsett väder. En minskning av infektioner i de övre luftvägarna är inte möjlig genom enbart individuella åtgärder. Detta kan åtgärdas genom kvalificerad idrottsmedicinsk vård, efterlevnad av ett systematisk påfrestning-återhämtningsförhållande, vistas i varmt klimat och att ta till läkemedel eller näringstillskott för att främja kroppens eget immunförsvar. Undersökningar och observationer av erfarna högpresterande idrottare visade dock att de bara drabbas av en luftvägsinfektion ungefär vartannat år. De är mer försiktiga med sitt hälsotillstånd och undviker medvetet vanliga störande faktorer i träningen.

Immunsystemet behöver en chans att återhämta sig

Svårigheten med att objektivt bedöma det immunologiska tillståndet hos idrottare är att antalet celler i blodet (lymfocyt- och leukocytsubpopulationer), plasmaproteinkoncentrationer, mediatorsubstanser (interleukiner), antikroppar (immunoglobuliner) etc. representerar endast en "ögonblicksbild" som inte adekvat representerar de snabbt föränderliga funktionella immunologiska händelserna. Efterverkningarna i immunförsvaret är mindre efter måttlig träning än efter ansträngning vid den personliga prestationsgränsen eller psykofysiska stresssituationer. För att ge immunförsvaret chansen att återställa sin fulla funktionalitet är regelbunden fysisk återhämtning i prestationsträning absolut nödvändig. Om man betänker att immunförsvaret är ett högorganiserat cellnätverk av 1,5 kg proteiner kan man förstå efterverkningarna av tillstånd av stressrelaterad energisvält (kolhydrat- och proteinbrist) på immunsystemet. Regelbunden stressreduktion i en 3:1-rytm har visat sig vara det bästa alternativet för att snabbt övervinna katabola regulatoriska tillstånd, även ur immunsystemets synvinkel.

Immunförsvaret "rensar upp"

I tävlingsidrotter har immunförsvaret en annan viktig uppgift förutom att bekämpa bakterier. Det handlar om saneringsarbetet vid stressrelaterade strukturskador i muskeln. Den mildaste formen av träningsrelaterade strukturella skador på molekylär nivå är muskelömhet. Detta beror på intet sätt på hyperaciditet, utan på mekaniska revor i muskelfibrernas förankringspunkter. Proteinfragmenten som frigörs under muskelöverbelastning orsakar aseptisk inflammation och måste identifieras av immunsystemet och sedan neutraliseras. Immunsystemet "bekämpar" produkterna av cellförfall och nedbrytning med samma medel som invaderande främmande ämnen. Det gör att idrottarens immunförsvar är i ständig träning för att bryta ner muskelförfallsprodukter och utslitna strukturella proteiner. Den immunologiska kapacitet som används för saneringsarbete är då totalt sett inte längre tillgänglig för försvar mot bakterier. Ständig sanering av "muskelskräp" gör att den biologiska försvarspotentialen mot invaderande bakterier kan försvagas. Stimuli som är särskilt störande för muskelfunktionen inkluderar excentriska belastningar (t.ex. utförslöpningar) och alla former av ovanliga kortvariga, högintensiva belastningar (snabb löpning). Aktiveringen av immunförsvaret är därför mer beroende av intensiteten av de intensiva stresstimulierna än av stressens varaktighet. Praktisk träningserfarenhet har visat att alla former av aerob uthållighetsträning är mindre störande för immunförsvaret än ökande andelar anaerob-aerob träning, såsom träningsintensitet, intervallträning eller tävling. Efter höga psykofysiska krav i tävlingar, tävlingsserier, träningsläger, höjdträning, värmeträning etc. kan en ökad mottaglighet för sjukdomar förväntas under de följande en till tre dagarna. Under denna tid finns det en svag punkt för koloniseringen av patogener. Detta tillstånd kan också bevisas till exempel genom minskningen av koncentrationen av immunglobuliner, de specifika antikropparna i blodet (se fig. 5).

Immunstimulerande medel - naturlig hjälp för kroppen

När en förkylning är nära förestående eller redan har brutit ut söker de flesta hjälp för att lindra symtomen. Sådan symtomatisk behandling är korrekt. Det ändrar dock inte det faktum att det finns patogener i organismen som immunförsvaret till en början är överbelastad med. Ett annat, mycket effektivare sätt att bli av med förkylningar är att ta itu med problemet vid roten: Det här handlar om att stödja immunförsvaret på ett sådant sätt att bakterier som tagit sig igenom de naturliga barriärerna (cilier, slemhinnor) omedelbart oskadliggörs. Och det är precis vad så kallade immunstimulerande medel säkerställer. Som en påminnelse: Försvarsceller (t.ex. makrofager) är aktiva i blodet och vävnaderna och väntar bara på att "äta" invaderande celler och främmande ämnen. Om försvarscellerna koncentrerar sig på andra uppgifter - hos idrottare på att ta bort förstörda muskelceller - så kan de inte längre ägna sig åt att förstöra dessa inkräktare med samma intensitet. På gott och ont försummas denna uppgift. Det är här effekterna av immunstimulerande medel kommer in i bilden: växtextrakt med vitaminer och mineraler som reglerar kroppens försvar, som ibland är överbelastat, och ser till att immunförsvaret kan göra alla sina uppgifter lika bra igen. Om förkylningar förekommer ofta och varar ovanligt länge, är det lämpligt att ta dessa immunstimulerande medel under en längre tid, det vill säga som en förebyggande åtgärd (särskilt inför viktiga tävlingar).

Sammanfattning

Immunförsvaret är nära kopplat till det centrala nervsystemet och kan därför samverka för att avvärja effekterna av stress. Höga nivåer av fysisk stress kan minska immunsystemets försvarspotential under en till tre dagar. Därför blir försiktighetsåtgärder genom fysisk återhämtning allt viktigare. För att bibehålla immunförsvarets funktionella prestanda är regelbunden återhämtning i en rytm på 3:1 vid prestationsträning en föredragen variant. Stressens intensitet har större inverkan på störningen av delar av immunförsvaret än stressens varaktighet. Intensiv stress är mer sannolikt att överbelasta immunförsvaret än omfattande stress. De individuella resiliensgränserna kan ännu inte registreras tillförlitligt med parametrarna för immunsystemet. Om hälsorubbningar eller infektioner i de övre luftvägarna utvecklas under prestationsträning, är att minska belastningen (eller ta en paus) den bästa åtgärden. Träningsavlastningen är det mest effektiva sättet att säkerställa immunförsvarets funktion och främja immunförsvarets förmåga. Läkemedel kan stödja kroppens immunförsvar, men kan inte ersätta behovet av fysisk återhämtning.

 

Prof. Dr. med. habil. Georg Neumann
Leipzig