Skip to main content

Vitamin D - en multitalang med livsviktiga funktioner

Vitamin D - en multitalang med livsviktiga funktioner

D-vitamin är ett viktigt ämne som utför livsviktiga uppgifter i människokroppen.

Det bidrar till friska ben och tänder och till ett normalt fungerande immunförsvar, som kan bekämpa infektioner. D-vitaminbrist kan öka risken för benskörhet och därmed frakturer, men även andra sjukdomar som täta infektioner, hjärt- och kärlsjukdomar eller till och med cancer.

Till skillnad från andra vitaminer kan vitamin D intas genom mat eller syntetiseras av kroppen själv med hjälp av solljus (UV-B-strålning). En brist kan verka vara utesluten. Men motsatsen är fallet: forskare antar nu att mer än 60 % av befolkningen inte har tillräckligt med vitamin D! Ett sådant underskott kan yttra sig i ospecifika symtom som värk i kroppen, kramper, täta infektioner, cirkulationsproblem, trötthet, utmattning och koncentrationsproblem. Men vad är orsakerna till D-vitaminbrist?

Orsaker till D-vitaminbrist

  1. För lite D-vitamin tas upp genom maten.

Frukt och grönsaker innehåller till exempel knappt något vitamin D eller så kan innehållet inte tillvaratas av kroppen tillräckligt. Bra källor till vitamin D, å andra sidan, inkluderar: lever, fet fisk som lax, makrill och sill samt ägg, smör och en del ostar. För att få tillräckligt med vitamin D måste dock stora mängder av dessa livsmedel konsumeras varje dag. Resultatet skulle bli en ensidig kost med låg fiberhalt. Det gör att D-vitaminbehovet från maten knappast kan täckas långsiktigt.

  1. I Norden garanteras inte tillräcklig tillgång på solljus.

Vitamin D är bokstavligen ett "solskensvitamin". Med hjälp av solstrålning skapas den med hjälp av hudcellerna, som först omvandlar den till en inaktiv, fettlöslig form i levern. Kroppen kan lagra in den i fett- och muskelvävnad i flera veckor. Vid behov omvandlas den inaktiva formen av vitamin D till den aktiva formen av vitamin D i njurarna och i vissa celler. För att D-vitaminlagren ska fyllas måste dock tillräcklig UV-B-strålning nå den oskyddade huden på sommaren. På vintern töms sedan D-vitaminförråden igen. De få soltimmarna på vintern är för korta för att fylla depåerna igen - ytterligare en orsak till D-vitaminbrist. Vår moderna livsstil, som främst sker inomhus, minskar också kroppens egen D-vitaminproduktion. En stabil tillgång uppnås ofta inte på våra breddgrader. Resultatet: D-vitaminbrist.

I följande översikt presenterar vi riskgrupper för D-vitaminbrist.

D-vitaminbrist: är jag i riskzonen? Riskgrupperna i korthet

Stadsbor

I storstäder avskärmas UV-B-strålning av avgaser och föroreningar och en ökad andel ozon. Om himlen fortfarande är täckt av moln är det bara UV-A-strålning som når huden. Även om den tränger djupt in i huden, bidrar den inte till bildning av vitamin D.

Kontorspersonal och skiftarbetare

Lämnar huset i mörker, sätter sig snabbt i bilen, jobbar hela dagen på kontoret framför datorn, äter en snabb lunch i cafeterian, kommer hem i mörkret. För många människor sker en stor del av vardagen inomhus utan direkt solljus. Särskilt skiftarbetare som jobbar nätter och sover på dagen har små möjligheter att absorbera tillräcklig UV-B-strålning och därmed D-vitamin.

„Den digitala generationen“

Chatta med vänner på Facebook, lägga upp lunch på Instagram, spela onlinespel med kompisar eller bara hänga framför tv:n. Detta kan göras bekvämt från soffan hemma. Studier (1,2) visar att barn och unga idag knappt rör sig ute och tillbringar en stor del av sin tid inomhus, hemma. Speciellt i barndomen och tonåren är en tillräcklig tillförsel av vitamin D avgörande för en sund bentillväxt.

Seniorer, äldreboende & sängliggande

Med stigande ålder minskar hudens förmåga att producera D-vitamin. Från 65 års ålder kan förmågan minskas till mindre än hälften. Brist på D-vitamin är särskilt kritisk hos kvinnor som går igenom klimakteriet, eftersom risken för osteoporos (benskörhet) ökar till följd av hormonella förändringar. Framför allt har dock boende på ålderdomshem, eller äldre som endast sällan eller inte alls kan lämna sina hem, en ökad risk för D-vitaminbrist.

Människor som använder krämer med solskyddsfaktor eller täcker sin hud med textilier

Att förebygga tidigt åldrande av huden, undvika hudcancer – det finns många goda skäl att använda solkräm. Många använder nu hudkrämer med solskyddsfaktor året runt och solkräm på sommaren. Huden skyddas från solens oönskade biverkningar. Däremot kan de UV-B-strålar som krävs för D-vitaminbildning inte längre tränga igenom huden. Men också att täcka huden med mörka textilier förhindrar penetration av solstrålar. På sikt kan detta leda till D-vitaminbrist.

Personer med mörk hud

Mörk hud har en högre andel av pigmentet melanin. Detta svartbruna pigment minskar hudens förmåga att tillverka vitamin D. Mörkhyade behöver därför längre tid än ljushyade för att bilda vitamin D.

Rökare

Observera cigarettfans! Enligt en färsk studie (3) har rökare lägre nivåer av vitamin D än icke-rökare. I kombination med andra riskfaktorer som ålder och kön kan detta snabbt leda till otillräcklig D-vitamintillförsel.

Överviktiga

Överviktiga behöver mer D-vitamin än normalviktiga. Anledningen: D-vitamin lagras i fettvävnad och är därför inte direkt tillgängligt för kroppen. Om detta inte observeras kan det snabbt leda till D-vitaminbrist.

Underliggande sjukdomar

Vissa sjukdomar ökar behovet av vitamin D. Dessa inkluderar t.ex. tarmsjukdomar som Crohns sjukdom, men även pankreatit och sjukdomar i gallblåsan. Men det krävs också mer vitamin D när man tar medicin, som kortison. Här ökar risken för D-vitaminbrist.

Förebygg D-vitaminbrist effektivt och enkelt

Eftersom tillgången på D-vitamin kan vara avgörande på våra breddgrader, frågar sig många människor hur de kan förebygga D-vitaminbrist. Näringsexperter rekommenderar ett dagligt intag på 20 µg (motsvarande 800 IE) vitamin D. Detta är särskilt enkelt att göra med kosttillskott som vitamin D-Loges® 2.000 I.E. som tillför vitamin D3 för att bibehålla normal benstomme, tänder och muskelfunktion och för att bidra till ett normalt fungerande immunförsvar.