Skip to main content

Immunstimulering

Immunstimulering

I ständig beredskap -  kroppens eget försvarssystem är alltid till vår tjänst och redo att skydda oss från angrepp från virus, bakterier, svamp och andra skadliga smittoämnen. Olika försvarsmekanismer samverkar i ett komplext och ständigt pågående samspel, överallt i vår kropp. Men det går inte alltid smidigt. Vad kan man göra för att framgångsrikt stimulera immunförsvaret?

Hur fungerar immuförsvaret och kroppens försvar?

Vårt immunförsvar är en helhet bestående av alla celler, vävnader och celldelar vars huvuduppgift är att eliminera främmande ämnen (medicinska: antigener). Förutom att bekämpa infektioner bidrar celler i immunsystemet till sårläkning, är involverade i eliminering av döda celler och skyddar mot nedbrytning av kroppsceller.

De naturliga barriärerna i huden, ögonen och slemhinnorna utgör det första hindret för smittoämnen. Om de övervinns har immunsystemet olika celler och proteiner tillgängliga som ett omedelbart försvar för att motstå de sjukdomsalstrande inkräktarna.

Immunsystemets dubbla funktioner

Immunförsvaret består av två olika delar i nära samarbete: Det medfödda (ospecifika) försvaret tar hand om att oskadliggöra potentiella angripare redan från födseln. Det förvärvade (specifika) försvaret utvecklas först under livets gång och bildar ett slags 'minne'. Vid en förnyad attack från redan kända inkräktare faller immunförsvaret tillbaka på denna minnesfunktion och kan snabbt sätta igång lämpliga åtgärder.

 Medfödda försvarssystem

Utöver de vita blodkropparna och naturliga mördarcellerna innehåller det ospecifika försvarssystemet även proteiner som kan rikta sig mot smittoämnen, enzymer, komplementsystemet och de yttre skyddsbarriärerna. Det ospecifika försvarssystemet är inte riktat mot en specifik typ av smittoämne, utan är utformad som en bred och omedelbar reaktion som inkräktare inte alltid kan känna igen och helt förstöra. Det skyddar organismen tills den specifika försvarsreaktionen börjar.

 Förvärvat försvarssystem

Det specifika försvarssystemet består av lymfocyter, de så kallade B- och T-cellerna, och de antikroppar som bildas av plasmaceller, en undertyp av B-celler. Det är riktat mot specifika antigener, som kan bekämpas på ett mycket riktat sätt. Det specifika försvaret sätts vanligtvis in efter några dagar, men har en minnesfunktion, så vid upprepad kontakt med samma smittoämne tar det mycket kortare tid innan försvarsreaktionen börjar.

Vad menas med immunstimulering?

Om smittoämnen tränger in i kroppen trots de yttre skyddsbarriärerna, uppfattas de initialt som främmande på grund av deras antigener. Makrofagerna fungerar som så kallade antigenpresenterande celler. Detta innebär att de erbjuder motsvarande bakterieantigener till andra immunceller för att erkännas som "främmande". Detta förmedlas av så kallade MHC-proteiner. T-hjälparceller attraherar sedan B-cellerna, till exempel genom att frisätta interleukiner. Dessa förvandlas till plasmaceller och producerar antikroppar som passar antigenet, som nyckeln till ett lås. Dessa specifika immunglobuliner matchar och binder endast till dessa antigener. Detta aktiverar komplementsystemet, vilket skadar smittoämnet (patogenen). Detta attraherar "asätarceller", men även cytotoxiska T-celler, som eliminerar bakterierester. 

  1. Vid första kontakten med ett specifikt antigen produceras initialt alltmer antikroppar av det primära immunsvaret av IgM-typ
  2. Detta följs av produktion av antikroppar av IgG-typ, de anses vara de viktigaste antikropparna i blodet och används som förmedlare av det "immunologiska minnet".
  3. Vid upprepad kontakt med ett antigen kan immunsvaret ske mycket snabbare och mer effektivt genom B-minnescellerna, varvid IgG bildas i större antal och under längre tid.
  4. Långlivade minnes-T-celler kommer ut ur T-hjälparcellerna, som överför viktig information mellan de olika försvarscellerna. Om de kommer i kontakt med samma antigen igen startar de snabbt produktionen av ytterligare specifika T-celler.

Tips för att stärka immunförsvaret och aktivera kroppens försvar

Immunsystemets styrka och anpassningsförmåga beror till stor del på livsstil som kost, träning eller stress. De mest effektiva tipsen och tricken för att aktivera immunförsvaret och kroppens egna försvar är:

  • Drick tillräckligt med vätska – Om du dricker för lite riskerar du att bli uttorkad. Detta gör det svårare för kroppen att hålla kvar fukt i mun- och näsans slemhinnor. Smittoämnen är lättare att hitta i torrare slemhinnor eftersom de då är svårare att ta bort och inaktivera. En stor mängd vätska har en positiv effekt på metaboliska processer och följaktligen på kroppens immunsvar. Rekommenderat vätskeintag är 1,5 liter per dag för att aktivera immunförsvaret optimalt.
  • Träning – Träning är en verklig stimulans för immunförsvaret. Studier har visat att även måttlig fysisk aktivitet hjälper till att aktivera immunförsvaret. Även måttlig men kontinuerlig konditionsträning stärker immunförsvaret.
  • Sol och frisk luft – Den som gillar att vistas mycket ute, får regelbundet sol och frisk luft som automatiskt stärker immunförsvaret.
  • Balanserad kost – Ett starkt immunförsvar behöver näringsämnen. Våra kroppar kan producera de flesta, men inte alla, av näringsämnena på egen hand. Om dessa väsentliga näringsämnen saknas blir ämnesomsättningen lidande och därmed också immunförsvaret.
  • Tillräckligt med sömn – Människor som sover för lite är mer mottagliga för infektioner. Tillräckligt med sömn och vila aktiverar ett antal regenereringsprocesser. Sömnbrist försämrar istället immunsvaret. Vid kronisk eller ihållande sömnbrist frigörs även stresshormoner som hämmar immunförsvarets funktion.
  • Tvätta händerna regelbundet - Immunstimuleringen börjar med hygien och med förebyggande av immunförsvaret. Faktum är att de flesta smittoämnen finns på händerna.
  • Bastubad – För att aktivera kroppens försvar är regelbundna bastubesök en utmärkt immunstimulator. Blodcirkulationen främjas, särskilt i varma temperaturer, vilket också är mycket bra för slemhinnorna.
  • Rökning – Rökning försvagar immunförsvaret. Även återhämtning från sjukdomar tar längre tid för rökare jämfört med icke-rökare. Den som vill och kan bör sluta röka för att sedan främja immunstimulering.
  • Minska stressen – stress utlöser olika reaktioner i immunförsvaret. Binjuren producerar stresshormonerna noradrenalin, adrenalin och kortisol. På kort sikt stimulerar detta den ospecifika delen av immunförsvaret. Medan kroppen förbereder sig för sårläkning är det specifika försvaret redan stoppat. Om stressen kvarstår reduceras också det ospecifika immunsystemets funktioner. Kortisol stör kommunikationen mellan immunceller och immunsvar bromsas. Så håll en hälsosam balans i ditt liv. Slappna av och hitta en balans mellan arbete och privatliv, med tydliga gränser.
  • Ingen alkohol – Alkoholkonsumtion försvagar immunförsvaret. För ett aktivt immunförsvar måste de viktigaste grunderna fungera igen så att immunstimuleringen kan stärkas.
  • Vitaminer - Vitaminerna A, B2, B6, B12, C, D och E är mycket viktiga för ett grundläggande och aktivt försvar
  • Te – Vätskeintag i form av te är också till hjälp, speciellt rekommenderat är till exempel kamomill-, ingefärs- och salviate.

Hur naturmedicin kan stödja ett aktivt immunförsvar

Förebyggande är det första steget till framgångsrik immunstimulering. Naturligtvis finns det otaliga sätt och mediciner som du kan använda för att motverka sjukdomar. För att på bästa sätt väcka immunförsvaret i förväg, håll ditt immunförsvar på tårna regelbundet: detta inkluderar till exempel intag av vitamin C och vitamin D; selen- och zinkpreparat rekommenderas också för att aktivera immunförsvaret. Dessutom kan en läkare fastställa hur din vitaminbalans ser ut och vad du mer kan göra för att hålla ditt immunförsvar aktivt.

Ät därför frukt och grönsaker oftare och endast högkvalitativa kosttillskott för att aktivera kroppens försvar: Immunrelevanta vitaminer, växtämnen och mineraler kan stödja ett effektivt immunförsvar.